Dag 3: van Sittard naar Euskirchen

19 augustus 2014 - Euskirchen, Duitsland

Vanochtend na een heerlijk ontbijt (met Nanny) op weg richting Duitsland. Daar zullen we na een km of 30 de Reitsma Route voor het eerst zien en gaan volgen. Hoewel het bewolkt en fris is, is het vooralsnog droog. En dat blijft het voorlopig, we zijn na een kwartiertje de grens over en komen gelijk op mooie geasfalteerde fietspaden in een schitterend natuurgebied. In dit deel van Duitsland hebben ze ook knooppunten dus dat is eenvoudig navigeren.

Na twee uurtjes rijden we Linnich binnen en is het tijd voor koffie. Prima getimed want het begint net te gieten. Dit kunnen we dus binnen afwachten, onszelf en de accu van energie voorzien (wij met grote roomsoezen en tompoes), en als het na een kwartier of drie weer droog is vertrekken wij langs een schitterend fietspad langs de rivier de Rur. Weliswaar onverhard en soms wat drassig maar wel heel mooie natuur. Deze route (Rud Ufer Radweg) blijven we volgen tot Duren, waar we even het centrum inrijden voor een biertje. Met als idee dat we toch bijna bij onze eindbestemming voor vandaag zijn. Niet handig, want eerst moeten we terugfietsen naar de route, rijden vervolgens verkeerd en hebben we eenmaal de route weer gevonden moeten we een forse klim maken. En hier gebeurt precies waar ik al bang voor was: Ik duwend in zijn eerste versnelling met 7 km per uur naar boven, Renee komt daar even rustig overheen met minimaal de dubbele snelheid. Revanche voor al die jaren dat het andersom was.

Maar goed, de rest van de tocht gaat heerlijk, het zonnetje breekt door, een start windje van achter, en zo zoeven we naar Zulpich, waar we denken een hotelletje te scoren. Maar dat valt tegen, er is een of ander festijn in het dorp en alle hotels zijn vol. Dus moeten we door naar Euskirchen, gelukkig ook hier met wind achter.
De beloning is dan ook groot als we inchecken in hotel Rothkopf. de fietsen worden veilig achter een hek opgeborgen naast een schitterende Koga Myata Tandem, waar de wielershirtjes aan hangen te drogen.
Natuurlijk van Nederlanders, namelijk van Henk en Carla die op weg zijn naar Zuid Duitsland via dezelfde route. En die vandaag een paar uurtjes voor ons fietsten en volledig Zijn weggeregend. Hebben wij dus mazzel gehad!
Na een heerlijke douche gaan we eten in het hotel en daar treffen we Henk en Carla. Gezellige lui, en zo zitten we een paar uur te kletsen over reizen, fietsen, en wat al niet meer. Blijken zij een paar jaar gelden met vrienden op 2 tandems naar Santiago de Compostella gefietst te zijn. En ook zij hebben het plan om komend jaar de Rome route te gaan fietsen

En als we afscheid nemen spreken we af dat we elkaar de komende dagen nog wel ergens tegen zullen komen. Wellicht gaat dat lukken, zou wel leuk zijn.

Morgen lijkt het mooier weer te worden, en koersen we richting de Rijn, om vanaf Remagen een paar dagen de Rijn te gaan volgen.

Renee ligt inmiddels na wat berichtenverkeer languit en ik ga dat zo ook doen!

En voor voor de statistiek:vandaag 106 km, dus inmiddels ruim boven de 300 achter de rug.

1. Marianne:
    19 augustus 2014
    Wat gaan jullie super zeg!
    En leuk om af en toe ook foto's te zien.
    Go Renee! Fietsen maar...
  2. Nanny:
    19 augustus 2014
    Goed opgeschoten zeg! Morgen vast lekker Duits ontbijtje met duitse broodjes.....hmmmmm. Dat is weer een mooi bodempje voor de de te rijden kilometers.
    Leuke foto hè, in de tuin. Als jullie straks een jaar of 80 zijn, kijk je er nog eens naar en denkt....hebben we dat echt gedaan, naar Rome gefietst?
    Succes morgen en voor nu, goeie nacht.

Nan
  3. Marrie de Mos:
    20 augustus 2014
    Wat zijn jullie al een eind op weg. Superleuk om jullie verslag te lezen. We denken aan julie!!
    Liefs
  4. Andrea Roepers:
    Lieve vrienden,
    Jullie leveren nu al een top prestatie. De kilometers vliegen eraf.
    Leuke foto's. Heerlijk om jullie belevenissen te lezen iedere dag.
    Gr. Andrea en Henk
  5. Christel:
    Hoi jongelui
    Goed te zien dat het zo goed gaat. De biertjes gaan er ook lekker in, dat houdt de stemming erin.
    Nu lekker genieten van het buitenland
    X Christel
  6. Linda:
    21 augustus 2014
    Dat gaat Lekkerrrr!! Wij wensen jullie heel veel plezier & gezelligheid toe saampjes maar dat gaat vast lukken. Topteam