Dag 10: Van Kembs naar Basel en terug

28 augustus 2019 - Basel, Zwitserland

Na een gezellig ontbijt nemen we afscheid van Mike en Jane, met nog een wederzijdse foto voor het plakboek. Zij pakken verder in voor het vervolg van hun reis, wij nemen alleen een tasje mee voor een bezoek aan Basel. De route voert langs een schitterend kanaal, het kanaal van Huningue. Aan het eind is een mooie wildwaterbaam aangelegd waar kinderen heerlijk aan het kayakken zijn, het doet ons weer denken aan de tijd dat we onze vakanties drie kayaks op het dak meenemen.

Even later komen we bij de Rhein aan en zien de ‘drielanderbrucke’ al liggen, tussen Duitsland en Frankrijk aan de grens met Zwitserland. Nog even een fotootje en even later langs de grenspost  van Zwitserland, en een foto van ons onder het bordje Basel. Het eindpunt van de tocht is bereikt maar natuurlijk is het echte doel onderweg zijn. Eerst nog even Basel in om een dure kop koffie te scoren, tenminste dat was waar de campingeigenaar ons voor waarschuwde. En hij had gelijk, 11 euro voor 2 koffie en uitzicht op de Rijn. Als we net wer opgestapt zijn voor de tocht terug haar de camping komen daar Mike en Jane aanfietsen. Ze waren gelijk met ons vertrokken maar bin Basel flink verdwaald, ja dat heb je zomaar zonder GPS begeleiding. Na een laatste hartelijk  ‘Goodbye’ navigeren wij de stad uit via de EuroVelo 15 route, die aan de Duitse kant van de Rijn loopt. Al snel zijn we uit de drukke stad en fietsen over een mooi fietspad langs de Rijn. We doen nog even een plaatsje aan om te checken waar we morgen de trein moeten nemen en rijden vervolgend via een sluizencomplex terug naar de camping. Waar we wederom nog genieten van een verfrissende duik in het zwembad, een pizza en flammkuchen op het terras en een laatste zwoele avond.

Het plan voor de volgende dag, met de trein terug naar Aachen, ziet er simpel uit. Opstappen om 9 uur in Efringen-kirche, 6 verschillende treinen, dus 5 keer overstappen, en als we dan qua planning om 6 uur aankomen in Aachen nog een half uurtje fietsen naar de auto in Mechelen.

In praktijk wel spannend want als we ergens een aansluiting missen kan het zomaar zijn dat we Aachen niet eens halen.

Maar goed, we zijn goed voorbereid en hebben de treinkaartjes voor onszelf (een dagkaart voor alle regionale treinen in Duitsland voor 52 euro voor ons samen) al op de smartphone geladen en de duitse variant van de treinrouteplanner ook. Het wordt dus bijtijds opstaan morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade