Dag 7: van Henridorff naar Obernai

25 augustus 2019 - Obernai, Frankrijk

Vandaag gaan we verder langs het kanaal naar de oostkant van de Vogesen, om daar de Elzas, of de Alsace zoals de fransen zeggen , te doorkruisen. Geheel in tegenstelling tot het lege Lotharingen zijn de dorpjes in de Elzas echt juweeltjes, en het toerisme is hier dan ook flink aanwezig. Tel daarbij op mooie fietspaden, rustige landwegen tussen de wijnbouwgebieden, mooie uitzichten op de Vogezen, en de rit van vandaag is wel beschreven.  Al vroeg op weg van de camping, wel met weer een natte tent, de eerste kilometers in de ochtendkoelte langs het kanaal, waar nog tal van pleziervaart doorheen gaat, voornamelijk huurboten  van ‘Le Boat’, zoals we ook op het Canal du Midi zagen. Al vroeg komen we in Saverne, en ja hoor een leuk terras annex patisserie staat garant  voor koffie met lekkers. Vervolgens fietsen we, terwijl de temperatuur flink toeneemt, richting Molsheim. Onderweg komen we een tweetal nederlandse fietsers tegen, die, zo horen we later, op weg zijn naar Rome.  Als we even wat route info uitwisselen blijken ze het toch behoorlijk zwaar te vinden, en dan moeten de alpen (in zwitserland) nog komen. Kortom een uitdagend tochtje voor de mannen op leeftijd.

In Molsheim lonkt het terras natuurlijk weer, en het eerste slokje bier is zoals gewoonlijk perfect. Maar we moeten daarna nog een km of 12 door de 32 graden gitte met nog wat hoogtemeters, en dan merk je toch wel dat de bieren de benen in zakken. Maar we klagen niet hoor. In Obernai aangekomen fietsen we eerst langs het schitterende centrum, waar ruim keuze is aan restaurantjes, naar de camping net buiten de stad. Renee is zoals gewoonlijk kritisch. Het plaatsje dat ons wordt aangewezen heeft vrijwel geen gras, er steken boomwortels uit, kortom geen ideale kampeerplek. Maar een stukje verderop is wel een mooi plekje, dus snel gewisseld en uiteindelijk staan we hier ook prima. Zoals gezegd, een mooi centrum met vakwerkhuizen en gezellige drukte, er is nog maar net plek op het terras om wat te eten.  Maar ook dat lukt en zo zijn we weer een fors stuk opgeschoten richting Basel.

1. Marianne:
    29 augustus 2019
    Leest weer als een mooie rit met gezellige ontmoetingen. En kritisch zijn op je slaapplek... Het is altijd beter om nog even verder te kijken op de camping. Dat levert vaak de mooiste plekjes op weten we uit ervaring.