Dag 1: van huis naar Oirschot

17 augustus 2014 - Oirschot, Nederland

Zo, de kop is eraf. We zijn heerlijk aan het ontspannen in het tuinhuis van een Vrienden van de Fiets adres. Na 130 km fietsen vandaag.
We waren allebei al vroeg wakker, Renee had niet best geslapen, toch een beetje nerveus blijkbaar. Dat had als voordeel dat we om 8 uur konden vertrekken. Zwaar bewolkt, maar nog droog, en een flink windje uit het zuidwesten. Voor een belangrijk deel van opzij vandaag.
De kortste weg naar Rotterdam, langs de kuip en via het mooie asfalt-fietspad langs de a16 richting Dordrecht. Niet echt mooi maar schiet wel op. Dus om kwart over 10 in een net geopend café aan de koffie met grote appeltaart met slagroom. Met de accu een half uurtje in de oplader.
Leuk met de plaatselijke stamgasten babbelen. Je hoort het Dordtse accent van Hans z'n voorouders!
Even later komen twee toerfietsers aan die  onze fietsen uitgebreid bekijken. Blijken ook fanatieke fietsers te zijn de al de nodige lange tochten hebben gereden, ze gaan komende week toeren  in Tsjechië, en zijn onder de indruk dat wij op weg zijn naar Rome. Hebben ze trouwens jaren geleden zelf ook gedaan, in het voorjaar met veel regen.
Maar goed even afleiding zo'n praatje, na een half uurtje stappen we weer op richting veerpont naar Werkendam.
En aan de overkant langs de Biesbosch is het  voor Renee eigenlijk pas de echte start, uit de drukte en bebouwing van de Randstad.
Na Werkendam mooie dijkweggetjes, flinke zijwind, maar de kilometers vliegen voorbij. In Dussen, na zo'n 80 km, is het tijd voor een stop, en we zijn de enige bezoekers van café het pleintje. Inmiddels is het ook wat gaan miezeren dus er zal niet veel klandizie bijkomen vandaag.
Vervolgens weer een pontje, over de Bergse Maas naar Sprang Capelle, en vandaar komen we in bosrijker gebied, dus we krijgen steeds minder last van de wind. Helaas wel steeds meer last van de regen die ons inmiddels vanuit het westen is ingehaald. Na een mooie rit door de Loonse en Drunense duinen komen we aan in Oisterwijk, tijd voor bier en dat laten we ons dan ook goed smaken. En na de boodschappen in de AH rijden we het laatste stuk naar Oirschot. Het tuinhuis is prima, na een lekkere douche, een cd van Dylan op, languit op het bed even de foto's bekijken die we met de GoPro hebben genomen, en dit eerste verslag schrijven en wat tijdschriften en ebooks lezen. Vanavond rustig aan, morgen naar Sittard hopelijk met iets minder regen.

Ondanks de toch wat uitdagende afstand, 130 km, het soms herfstige weer een prima eerste dag, We hebben allebei nog niet echt het idee, dat we naar Rome op weg zijn, maar dat zal  de komende dagen wel gaan komen.

Bedankt voor jullie eerste reacties,

Hans en Renee

1. Simone:
    21 augustus 2014
    Door weer en wind, ik vind het knap van jullie!! Leuk om jullie reisverslag te lezen. Succes en veel plezier vandaag xx simone