Nog één dag ...

16 augustus 2014 - Den Hoorn, Nederland

Zaterdag 16 augustus, aftellen voor de start....

Morgen vertrekken we voor onze fietstocht naar Rome. In eerste instantie was het de bedoeling dat ik deze trip in mijn eentje zou ondernemen, maar na de positieve ervaringen van 3 weken fietskamperen in Nederland samen met Renée, en met de mogelijkheid voor haar om met trapondersteuning de Alpen over te komen, hebben we besloten samen te gaan. Dus in allerijl een e-bike aangeschaft (Gazelle Fuente), de GoPro die ik voor mijn verjaardag heb gekregen geïnstalleerd op de fiets van Renée, (om vooral mij op de foto te krijgen) de kaarten en route in de smartphone gezet (Locus), nog wat proefritjes gemaakt, extra tassen en fietskleding gekocht, dus we zijn er helemaal klaar voor. Morgen is het zover, dan starten we vanuit huis (Den Hoorn) met deze uitdaging. We gaan de route volgen zoals die is uitgezet door Hans Reitsma, en die in drie boekjes is beschreven. Zie hiervoor 'www.reitsmaroutes.nl'.

We hebben in die korte voorbereidingstijd goed gekeken naar de actieradius van de e-bike. Daar wordt heel veel verschillend over geschreven. Het hang natuurlijk af van de capaciteit van de accu, maar ook heel sterk van het gebruik van de ondersteuning. Om voldoende afstand te kunnen afleggen zal Renée de trapondersteuning dus zo minimaal mogelijk gebruiken. Uiteindelijk fietsen we tijdens onze fietsvakantie zonder e-bike ook 70-90 km per dag. Een eerst proefritje deze week leert dat dit goed kan werken, We reden 90 km en de accu was daarna nog voor 30% geladen. Dus onze inschatting dat we wel 120 km op een voille lading moeten kunnen rijden is nietr onrealistisch. En de klimmetjes tijdens die rit in de duinen gaven al aan dat het voor mij nu ook flink aanpoten zal worden in de bergen en met wind tegen om Renée bij te houden. Maar goed dat gaan we vanzelf zien.

Voor de geïnteresseerden, de Gazelle Fuente heeft een Bosch middenmotor, met een 400 Wh accu en is in ongeveer 3 uur volledig opgeladen. Verder een gewone sportieve fiets, 10 versnellingsnaaf achter, hydraulische velgremmen van Magura, Ikzelf rijdt op een Stevens fiets met 14 versnellings Rohloff en ook met Magura remmen.

Voorlopig is het plan: de eerste dat fietsen we naar Oirschot, slapen bij een Vrienden van de Fiets-adres, en maandag door naar Sittard waar we kunnen logeren bij Nanny. Om vervolgens vanuit Sittard Duitsland in te rijden en snel Reitsma's route op te pikken. Die zullen we volgen, via de Bodensee over de Arlbergpas en de Reschenpas naar Italiè, en vandaar richting Trento en de Po-vlakte. Welke van de varianten we daar gaan nemen laten we afhangen van de ervaringen tot dan toe. We zullen waar mogelijk op deze blog onze ervaringen delen, en wellicht ook wat morele steun krijgen uit de reacties van jullie.

Renée hoeft niet bang te zijn dat ze als enige met een e-bike rijdt. Gisteren las ik op rome.sictma.com het verhaal van vader Jan die deze zomer met zijn zoon en twee dochters op 4 e/bikes van Simpelveld naar Rome fietsten in 22 dagen. Wij plannen er wat meer tijd voor in, maar hopen wel hetzelfde enthousiaste gevoel mee te gaan maken dat zij hebben beschreven.

1. Marianne:
    16 augustus 2014
    Het eerste verhaal geeft al een kick he om het te schrijven. Heel veel plezier en geniet samen!
  2. Andrea Roepers:
    16 augustus 2014
    Succes allebei. Jullie kunnen het. We gaan jullie volgen.
    Geniet ervan.
    Andrea en Henk
  3. Marrie de Mos:
    17 augustus 2014
    Wij wensen jullie veel plezier op jullie reis naar Rome.
    Wij houden oma de hoogte.XXX
  4. Christel:
    17 augustus 2014