Dag 24: van Firenze (Galluzzo) naar San Donato (35 km)

9 september 2014 - San Donato, Italië

Als je de verslagen leest van Rome fietsers over Toscane komen steeds dezelfde zaken maar boven. Het is prachtig en het is zwaar. Prachtig vanwege het landschap. Je hebt continu mooie uitzichten op de groene omgeving, landhuizen en dorpjes die over het algemeen op de toppen van de heuvels liggen,, en je gaat continu omhoog en omlaag. Waarbij het omhoog  gaan in het Reitsma boekje als volgt wordt aangegeven:
"700 m 10%, gevolgd door 5 km licht op en af, soms even 10%"
En dan weet je dat je eerst vol aan de bak moet om de eerste klim op te komen, en vervolgens om de haverklap korte stukjes steil naar boven en beneden hebt, hetgeen als een soort intervaltraining kan worden gezien.
En dit gaan we de komende dagen meemaken. Reden voor ons om de etappes flink kort te houden om in ieder geval steeds fit van de omgeving te kunnen genieten. En we hebben uiteindelijk nog ruim te tijd om in Rome te komen.
Dus vandaag een korte etappe, die ons met Toscane laat kennismaken. En het is inderdaad prachtig, met gelukkig mooi weer, niet te heet, en we hebben ons einddoel in de ochtend geboekt in San Donato, bij een agriturismo. Waarbij in de recensies werd aangegeven dat ie niet zo makkelijk te vinden zou zijn, dus we zijn gewaarschuwd.
Het fietsen gaat goed, na een lange afdaling naar Cerbaia is er een eerste serieuze klim, daarna op en neer en dat bevalt eigenlijk prima. Zo zijn we om een uur of half  1 in San Donato, waar we op het oude pleintje de lunch die we net bij de Spar hebben gehaald, opeten.
De inchecktijd is vanaf 16:00 maar de agriturismo heeft een mooie tuin dus we proberen het gewoon. De afslag naar Montecorbolo is gelukkig snel gevonden, daarna gaat het over een onverhard pad strak de heuvels in. Echt richting the middle of nowhere.
Maar opeens staat er dan een hek en een bordje dat we in de buurt komen, en komen  we in een prachtige tuin met schitterend uitzicht over de Toscaanse heuvels. De agriturismo is wijn en olijfboerderij, die nog in vol bedrijf is, wat betekent dat er twee mannen een beetje tussen de struiken aan het klooien waren.
De boeking die we gemaakt hadden was in ieder geval niet aangekomen, maar gelukkig kon ik hem op de telefoon laten Zien, en hoewel onverwacht waren we zeer welkom.
We konden kiezen uit de kamer, mooi sanitair, voor de rest een beetje bij elkaar geraapt zooitje. Maar wel lekkere stoelen in die mooie tuin.
Wat wel een beetje tegenviel was dat we geen glaasje Montecorbole kregen aangeboden, alleen een fles water. Hoewel ook lekker zijn we ondertussen, zoals jullie hebben kunnen lezen, behoorlijk gewend geraakt aan wat alcoholica en dus kon ik zodra de winkel we open ging, terug naar het dorpje voor boodschappen.
Dus al met al een heerlijke middag, rustigaan wat lezen en luieren, verslagjes schrijven enz, enz.
Van de boer, die prima Engels sprak, hoorden we nog dat het met de vele regen een behoorlijk rampjaar dreigt te worden, de druiven hebben te veel water waardoor er te weinig suiker in zit en er is dus nog veel zon nodig om het watergehalte terug te brengen, en de olijven hebben heel veel last van vliegen die de olijven aanvreten.
Het risico van een volledig mislukte oogst is dan ook groot. Wel bood hij een tomaatje uit eigen tuin aan en volgens Renee waren dat de lekkerste die ze ooit heeft geproefd.

We zijn verder al wat vooruit aan het plannen voor de komende dagen. Het lijkt erop dat morgen (woensdag) en donderdag veel regen gaat vallen, dus het plan is om morgenochtend naar Siena te rijden, daar op de camping een Mobil Home te huren (we hebben geen zin in een natte tent) en Siena tussen de buitjes door te bekijken. Hopelijk valt het mee.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wim en Sonja:
    10 september 2014
    Ook wij hebben Siena in de regen gezien , wel jammer maar toch erg leuk, ben blij dat jullie nog steeds genieten
    Succes verder op weg naar Rome en se blijven jullie volgen