Dag 21: van Pontecchio Polesine naar Castenaso

6 september 2014 - Castenaso, Italië

Vandaag de laatste etappe door de Po vlakte. De eerste 20 km liepen langs het dijkweggetje langs de Po. Die wel heel breed is maar ook vol ligt met zandbanken, waardoor er geen scheepvaart mogelijk is.
Omdat het zaterdag is zijn weer veel Italianen, mooi aangekleed en op super reisfietsen, aan hun trainingsrondje bezig. En krijgen we weer veel aanmoedigingen mee, de Italianen hebben echt respect voor fietsers. En na 1,5 uur fietsen we Ferrara binnen, volgens Reitsma de 'meest fietsvriendelijke stad van Italië. Nou er wordt hier inderdaad heel veel gefietst, het doet gewoon  Nederlands aan. We hebben op het centrale plein dan ook zitten genieten van de koffie, het gebak en het schouwspel.
Met nog een paar kilometer langs de stadsmuur via een mooi onverhard fietspad, zijn we de stad snel uit. Gelukkig wordt het gebied iets meer gevarieerd, en zien we niet alleen maar onafzienbare stukken land met verdord mais erop. Waarvan we ons trouwens afvragen waarom ze het laten verdorren, het lijkt er zelfs op dat het niet geoogst wordt maar alleen gemaaid waarna het gewoon op het land blijft liggen. Zou het iets met Europese landbouwsubsidies te maken hebben?

We zien nu ook fruitbomen, druiven etc. Het schiet verder weer erg op en om half vier komen we aan in onze albergo, die we deze ochtend via booking hebben geregeld. Een paar kilometer buiten Bologna, wat we links laten liggen, we genieten nog op het terras van zon en bier en Hans regelt een doe het zelf maaltje.
Een mooie dag, weer prima fietsweer, maar allebei wel blij dat we de Po vlakte definitief kunnen verlaten.

Na het maaltje nog even heerlijk op het terras genoten van de zwoele avond, en bijtijds naar bed. Morgen de Appenijnen in, met flinke hoogteverschillen, dus morgenochtend  vroeg op pad.