Dag 13: van Ried naar Laas,

29 augustus 2014 - Laas, Italië

Vandaag staat weer  een mijlpaal op het programma. We gaan Italië bereiken. Maar voor het zover is moeten we eerst de Reschen Pass (Passo de Resia) nog bedwingen. En dat betekent toch zo'n 950 hoogtemeters, en daarna weer een flink stuk omlaag

Met mooi weer na weer een prima ontbijtje vertrokken we over het schitterende fietspad langs de snelstromende Inn. Goed aangegeven met bordjes, goed geasfalteerd en rustig. Na een kilometer of 20 gaan we de rivier over en buigt de weg af en gaan we Zwitserland in. Gelijk al een eerste klimmetje, waar we twee oude bekenden tegenkomen, André en Geerjanna, die we eerder in Feldkirch tegenkwamen bij het ontbijt. Ook zij zijn op weg naar de Reschen Pasd. We spreken af voordat de echte klim begint nog even koffie te scoren, en dat moet dan in Martina. Veel keus is er niet, alleen een tankstation waar ze koffie hebben met een bankje in de zon, prima dus. We komen daar gelijk aan met Joop en Lucie, twee ervaren tochtfietsers (hebben oa ook al Santiago gefietst) en zijn nu ook op weg naar Rome. En als even later André en Geerjanna aanschuiven  zitten we ineens met een hele groep Rome reizigers.
Gezellig dus, en we wisselen de nodige ervaringen uit. Joop en Lucie komen uit Maastricht en volgen de Reitsma route met dezelfde variant als wij dat van plan zijn, via Venetië en Toscane.

Maar dan is het moment daar om de volgende 6 km haarspelden en constante 8% stijging te starten. Renee zoals gewoonlijk voorop zodat ze iedereen onderweg nog even op de foto kan zetten. Hoewel het een fikse klim is vindt ik hem toch lekker lopen en ik rijd in 1 keer naar boven.
Ook daar nog even gewacht om foto's te nemen van de aankomst van de anderen, en door naar Nauders, om van daaruit de laatste hoogtemeters naar de pas te maken.
Inmiddels is Renée's accu al behoorlijk leeg aan het raken, maar we besluiten hem niet op te laden omdat we na de pas voornamelijk zullen dalen.
Op de pas met mooi weer aan het meer (dat op de pas ligt) genoten van een lekkere lunch samen met Joop en Lucie.
En vervolgens het Merano Fietsroute gevolgd die eerst nog met korte klimmetjes en steile afdalingen langs het meer gaat, maar later echt strak naar beneden buigt. Met stukken daarin van zo'n 15% dus dat gaat weer erg hard naar beneden.
Het wordt al wat later en we besluiten te kijken naar een Gasthof voor de nacht, en als we dat niet tegenkomen een camping. Maar het wordt dus een Gasthof. Een paar kilometer voor Laas rijden we achterop twee dames met jawel, beide het Reitsma routeboekje op het stuur. We babbelen even onderweg, zij hebben een hotel in Laas al vanuit Nederland besproken.

En als wij in Laas aankomen, met een vrijwel lege accu, hebben we succes bij het tweede Gasthof, ze hebben een kamer vrij. Aan een gezellig pleintje waar we direct nog in wielerkleding  aan het bier gaan. En een kwartiertje later komen beide dames ook het pleintje omfietsen, ze zitten on hetzelfde Gasthof als wij. Dus schuiven ze aan op het terras, zij zijn ook op weg naar Rome maar doen het was langzamer aan als wij. Wel hebben ze samen al de nodige fietstochten in de benen.

Ik maak me nog erg geliefd door hun iPad te koppelen aan WiFi en ondanks dat ze een ziggo emailaccount hebben weet ik toch hun webmail op de ipad te toveren.
Goede daad voor vandaag weer gedaan.

Weer een dag met een mooie route, verrassende contacten, mooi weer, kortom weer een topdag.

Morgen verder bergaf richting Merano, Bolzano en Trento.

Verstuurd vanaf mijn iPadbi

1. Ads & Marianne:
    29 augustus 2014
    Jongens, wat stoer, zegt Marianne. Ze moet denken aan die mooie afdaling in Noorwegen (ze denkt liever niet meer aan die klim vooraf zonder trapondersteuning). Marianne krijgt opeens rare ideeën om in IJsland te gaan fietsen ipv een auto te huren!?
    Binnen twee weken al in Italië, dat gaat super. Kun je een hele maand rustig aan doen in Bella Italia. Veel plezier.
  2. Nanny:
    29 augustus 2014
    Even niet online geweest ivm vakantie. Heb nu een klein halfuurtje geboeid zitten lezen. Wat een ervaringen, wat een topprestatie. Renee, petje af hoor, ik doe 't je niet na. En ja Hans, natuurlijk :-)........jij zonder trapondersteuning knappe prestatie. Maar met die sportkuiten van jou en al die fietskilometers in de benen had ik niet anders verwacht. Wat leuk om te lezen hoeveel contacten je legt op zo'n reis.
    Als jullie in dit tempo doorfietsen heb je zeeën van tijd om Rome te bekijken. Succes morgen!
  3. Marina:
    30 augustus 2014
    Hallo sportievelingen! Vandaag de tijd genomen om jullie laatste verhalen te lezen en te reageren. Volgens mij hebben jullie een geweldige tijd! Ondanks de plensbuien (ik zeg NIKS over het weer hier op dit moment grrrrrr...) en een paar spannende momenten. Gelukkig nog geen nare botbreuken, hersenschuddingen en andere ellende als ik het goed begrijp. Geen creepy people tegengekomen die 's avonds laat door de gang van het plaatselijke pension sluipen?? Leuk om ervaringen uit te wisselen met alle medelanders die dezelfde kant op gaan. Je hoeft in elk geval niet naar een gespreksonderwerp te zoeken, dat scheelt weer. Ik heb met respect naar de foto van jou gekeken Renée, op een fiets met flinke uitbouw!! Ik dacht eerst toen ik jullie weblog zag, dat je met Sean Connery op stap was, maar toen ik later het hele hoofd erbij zag op een andere foto begreep ik dat het Hans is met een scheerstop en niet Sean na een haartransplantatie! En dan nu op naar de antipasti en andere heerlijkheden!! Ik hoop voor jullie dat je zonnig maar niet te warm weer tegemoet gaat. Dat hoop ik voor mijzelf eigenlijk ook eerlijk gezegd...maar nee, ik ga NIET zeuren over het weer. Heel veel succes, geniet ervan enne...klopt het dat jullie nog geen enkele lekke band hebben gehad?? Wow!
  4. Henk:
    30 augustus 2014
    Wat maken jullie goede vorderingen. Dat belooft wat.
    Zeker nu "iedereen" ervan geniet.
    gr.