Dag 31: Rome

17 september 2014 - Rome, Italië

Precies een maand geleden vertrokken we uit Den Hoorn, en nu staan we hier in Rome, 2366 km verder. Ongelofelijk.

Vanmorgen vroeg  afscheid genomen van onze aardige gastvrouw, die Renee nog complimenteerde met haar mooie stevige man.

En eenmaal op de fiets herhaalt het beeld van gisteren zich, slechte wegen, drukte, en hoewel we vandaag meer dalen dan stijgen komen we met name in het begin nogal wat klimmetjes tegen. Daar zijn we inmiddels aan gewend dus we laten ons er niet door uit het veld slaan. Verder valt nog op dat we door de hazelnootstreek van Europa rijden, veel tractoren en hazelnootraapmachines op de weg.

Als we vroeg in de middag, op zo'n 20 km van Rome, even in een parkje lunchen valt Hans op dat renee haar voorband er niet helemaal jofel uitziet. En ja hoor, lekke band,net  voor het einddoel. Er zat een gemeen nietje in, Heeft ze toch niet goed opgelet waar ze reed!! Dus snel de reserveband erop en afdalen naar camping Tiber, daar hebben we de eerste nacht  geboekt. Dus we rijden het drukke Rome vanmiddag in ieder geval niet meer in.

Dat doen we later op de middag per trein, voor onze afspraak met Joop en Lucie, die we in Oostenrijk en Venetië al hebben ontmoet, en die al een paar dagen in Rome zijn.

Hoewel de trein en het gebied waar we doorheen rijden er niet uitziet, wordt dat geheel goedgemaakt als je uit het station stapt op het Flaminio plein. Schitterend.

we vinden Joop en Lucie bij de Spaanse Trappen snel en kijken wat rond, praten bij op een terras en eten daar ook gelijk wat. Kortom een hele gezellige avond. We krijgen nog een boekje met info over Rome te leen dus hebben nu wat huiswerk. Minder leuk is dat we in de heerlijk zwoele avond niet terug kunnen lopen, maar weer de  trein en bus moeten nemen naar de camping. We kijken morgen of we daar wat aan kunnen doen.

dus hoewel we nog niet met de fietsen op het St. Pietersplein hebben gereden voelt het voor ons allebei dat we de eindbestemming hebben bereikt. Terugkijkend net zo apart als 4 weken geleden vooruitkijken. Maar allebei hebben we met volle teugen genoten van de rit, van alle aardige mensen die we hebben ontmoet, van elkaar, kortom het heeft onze verwachtingen  ruimschoots overtroffen. Wat bij blijft zijn de geuren, de kleuren, de spannende momenten, de verschillende slaapadressen met hartelijke gastheren en vrouwen, en het vertrouwde: zitten we goed? We zitten hartstikke goed!

verder willen we iedereen die zo heeft meegeleefd heel hartelijk bedanken, jullie reacties hebben ons heel erg geholpen en wij vonden het ook heel leuk om elke dag weer een deel van onze belevenissen met jullie te delen.

1. Wim en Sonja:
    16 september 2014
    Wat een knappe prestatie jullie eind doel is bereikt, geniet in Rome en een goede terug reis van ons gewenst Wim en Sonja
  2. Wim en Sonja:
    16 september 2014
    Wat een knappe prestatie en fijn dat jullie het zo goed hebben gehad, geniet in Rome en een goede terug reis
  3. Andrea Roepers:
    17 september 2014
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Geniet van Rome. Bedankt voor jullie mooie reisverhalen. We hebben er van genoten. We wensen jullie een goede reis terug. Gr. Andrea en Henk
  4. Marrie de Mos:
    Geweldig, superprestatie.
    Nu van Rome genieten!!
  5. Eduard Meulenberg:
    17 september 2014
    Hoi Hans en Renee, wat een geweldige prestatie zeg. Heel goed gedaan. Bedankt voor jullie leuke reisverhalen, we hebben er iedere keer van genoten. Het was leuk om op die manier met jullie "mee te reizen".
    Geniet van Rome en goede terugreis.
    Wilma en Eduard.
  6. Clemens:
    Fantastisch.
    Jullie bestemming bereikt.
    INderdaad wat een mooie tocht.
    Geniet van Rome en het "Dolce Vita"
    Groeten
    Clemens
  7. Stefan & Bianca:
    17 september 2014
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel!
    Fijne dagen in Rome en een goede terugreis.
    Ciao, saluti, Stefano i Bianca
  8. Jiske:
    SUPERTROTS!!! X
  9. Christel:
    17 september 2014
    Toppie, goed gedaan. Ben jaloers op jullie. Nu lekker genieten in Rome. Hans, ken je de plekken van het berninimysterie nog?
    Als jullie in Nederland terugkomen, bereid je voor: de herfstooi van de bomen is al volop begonnen. Hier heerlijk weer.
    Gauw tot ziens
    X Christel
  10. Petra:
    17 september 2014
    Prachtige prestatie 2366 km is niet niks,nu nog even thuis komen en dan iedereen bijpraten over al jullie belevingen onderweg.ik heb nog wel een lekker Italiaans biertje staan kunnen die we mooi opdrinken bij jullie foto's films en verhalen.
    Tot ziens Petra en René.
  11. Gerda tekelenburg:
    17 september 2014
    Gefeliciteerd met het bereiken van jullie bestemming Rome!!
    Wens jullie nog fijne dagen daar. Vond het leuk om op de bank met jullie mee te reizen. Goede reis terug en tot ziens!
    Liefs Gerda
  12. Henk:
    17 september 2014
    Hoi Renee en Hans. Gefeliciteerd. Prachtige ervaring rijker. Jullie nauwgezet gevolgd. We hebben genoten van jullie gezelschap en later de verhalen. Nu nog de mooie treinreis terug. Geniet.
    Xx C&H
  13. Ads & Marianne:
    17 september 2014
    Super gedaan en bedankt voor de mooie reisverhalen.
    Zoals eerder gezegd geeft het kriebels,.... voor een vervolg....
    Geniet van Rome en tot later.
  14. Elly:
    18 september 2014
    Geweldige ervaring om op terug te kijken. Nu genieten van Rome, even niet te veel fietsen of wel?.... Jullie vallen in een gat, een dag niet gefietst....... Wat dan? leuk om alles te hebben meegelezen. Fijne tijd verder.
  15. Frank:
    18 september 2014
    Gefeliciteerd met jullie uitstekende prestatie! Als collega van Tijs hoor ik dagelijks wat een sportieve ouders hij heeft ;-). Hij heeft me van harte aanbevolen jullie blog te lezen, wat ik sinds vandaag ben gaan doen. Beetje laat op jullie laatste dag..maar toch!
    Maar als collega fietser weet ik hoe leuk het is om reacties te krijgen op een blog. Je leeft er op een gegeven moment op. En het blog is léuk!
    Natuurlijk gaan de meeste felicitaties naar de moeder van Tijs, want voor zo'n 'brede vent' is het natuurlijk een makkie (wie was de vrouw die dat compliment gaf.. een Italiaanse mama...met snor?). Gekkigheid. Ik kreeg mijn vrouw niet mee op mijn tocht van Oegstgeest naar Valencia, dus alle eer aan mw. Roubos! (op míjn 3300 km lange tocht heb ik niet van die complimenten gekregen, Hans, dus het was waarschijnlijk gemeend!).
    Ik ga zeker ook de andere dagblogs lezen, want er gaat niets boven een beetje avontuur op de fiets! Geniet van jullie prestatie, je zal nog lang op de ervaringen kunnen teren. En het smaakt altijd naar meer.. (volgend jaar staat bij mij Valencia - Sevilla op het programma). Tijs: je moet een keer met je pa meegaan (verder dan de Ardennen!). Of toch volgend jaar ook met je collega's de Fjällräven Classic lopen in noord Zweden...?
    Nogmaals gefeliciteerd met de volbrachte tocht en het mooie blog!
    Collega van Tijs.
  16. Christel:
    18 september 2014
    Van harte natuurlijk met dit succes. Je dacht ooit solo een moment van reflectie te beleven, maar nu met Renee heeft de tocht een heel ander karakter gekregen. Mooi dat het uiteindelijk gelukt is en dat jullie het zelf als een zo mooi avontuur hebben ervaren. Benieuwd als zovelen anderen ben ik naar de ervaringen in detail, vast wel smullen.
    Veel genot in Rome en tot spoedig.
    Hans
  17. Pieter:
    19 september 2014
    Vēnī, vīdī, vīcī
  18. Jetty en Rene:
    19 september 2014
    Hoi kanjers,
    Gefeliciteerd met deze prestatie ! Wij zijn supertrots op jullie.
    Nu nog even lekker genieten van Rome en zo langzamerhand gaan afkicken van al die kilometers die jullie in de benen hebt zitten !
    Veel liefs van ons en tot gauw !

Jetty en Rene
  19. Wil de koning:
    22 september 2014
    Hallo Renee en Hans,
    Gefeliciteerd met jullie enorme prestatie!
    Jullie kunnen trots zijn op jezelf.
    Liefs wil