Dag 30: van Capodimonte naar Conciglione

15 september 2014 - Ronciglione, Italië

De een-na-laatste etappe vandaag, niet al te zwaar, meer dalen dan klimmen en aan het eind een stuk   langs het Lago de Vico.
Bij het ontbijt, echt Italiaans met alleen maar zoetigheid, was het heel gezellig. Er waren gisteren aan het eind van de middag nog gasten aangekomen, een Italiaan met een Duitse met een klein dochtertje, en die bleken een tijdje in Nederland gewoond te hebben, spraken natuurlijk prima Engels, dus we konden iets meer converseren dan de laatste dagen met alleen itialiaans sprekenden.

Dus wat later op weg, en direct in de afdaling naar Tuscania, een leuk stadje waar we bij de koffie ook een paar locals spraken die in de buurt aan het fietsen waren. Wat een paar volgeladen fietsen niet elke keer toe uitlokken.
De wegen werden wel allengs slechter. In Toscane was het over het algemeen prima onderhouden, nu we in Lazio fietsen is het met het wegonderhoud heel wat slechter gesteld, soms zulke gaten in het asfalt waar in Nedeland direct een noodreparatie voor zou worden uitgevoerd. Je moet echt uitkijken dat je daar niet  in rijdt want dat overleeft je voorwiel niet.

Over de rit valt verder weinig te zeggen. Het wordt drukker, de wegen worden slechter, er komen vaker Italianen vlak langs scheuren, je kan merken dat we dichter bij de bewoonde wereld komen en we vinden dat allebei wel jammer. Maar goed het is niet anders, het zal er veder naar Rome toe niet beter worden.

Lago de Vico hebben we alleen tussen de bomen door bekeken, de weg liep niet langs de oever maar er ruim boven, en we hadden geen zin om af te dalen naar een van de restaurantjes, want er zijn er al veel gesloten.

Dus door naar het Ronciglione, daar waren we bijtijds dus maar even de gebruikelijke slok bier in een barretje genuttigd en daarna door naar de B&B van vandaag, Casale Fedele. Een schitterend complexje met een mooie tuin omgeven door hazelnootbomen, grote kamer met keukentje en koelkast, Coöp in de buurt, en een hele aardige dame die ons enthousiast verwelkomde. Dus nog een paar heerlijke uurtjes genieten in de tuin, en zelf  wat eten geklust.
Omdat we een goede internet verbinding hadden en het einddoel nadert hebben we ons ook wat georiënteerd op de terugtocht. Het plan is om met de fietsen in de trein terug te reizen, maar dat lijkt vooralsnog nog niet heel eenvoudig. Kortom nog een hoop puzzelwerk wat we nog te doen hebben.

Morgen de laatst etappe naar Rome, waar we hebben afgesproken met Joop en Lucie. Wordt vervolgd.